Szukaj
Menu Menu
Koszyk
0
Koszyk

Dlaczego LEGO jest droższe niż inne klocki?

LEGO to jedna z najpopularniejszych zabawek wszech czasów

Popularność klocków nie zmieniła się z biegiem lat, mimo że LEGO ma wyższą cenę niż podobne systemy, takie jak Mega Bloks firmy Mattel. Co sekundę sprzedawcy detaliczni sprzedają średnio siedem zestawów LEGO na całym świecie, a rocznie sprzedają tyle klocków, że wystarczyłoby ich do pięciokrotnego okrążenia świata.

Marka LEGO wyszła poza klocki. Zarówno gry wideo, jak i filmy z oryginalnymi postaciami LEGO lub znanymi postaciami z elementami LEGO odniosły w ostatnich latach dobre wyniki na listach przebojów i w kasach, podobnie jak współpraca z markami odzieżowymi. Choć fabuły i elementy rozgrywki były wystarczająco interesujące same w sobie, to przedsięwzięcie ilustruje atrakcyjność marki LEGO jako całości.

Za ceną kryje się też pewna logika, bo jakość ma swoją cenę. LEGO wytwarza swoje produkty z kilku różnych rodzajów plastiku. Standardowe klocki firma produkuje z akrylonitrylo-butadieno-styrenu (ABS) - twardego, wytrzymałego tworzywa sztucznego, dobrze dostosowanego do wymagań klocków. ABS jest trwałą zabawką, a tworzywo to sprawdza się w procesie formowania wtryskowego, który firma LEGO stosuje do produkcji klocków.

Inne stosowane materiały to wysokoudarowy polistyren do płyt podstawowych, polipropylen do akcesoriów i termoplastyczny poliester do części przezroczystych. Firma wymienia 12 rodzajów tworzyw sztucznych stosowanych obecnie w swojej ofercie.

Maszyny produkujące klocki mają tolerancję nawet 10 mikrometrów (0,01 m). Tak wąskie tolerancje zapewniają dobre dopasowanie i stabilne połączenie dwóch klocków. Chociaż inne marki projektują swoje produkty tak, aby "pasowały" do LEGO, prawdopodobnie nie będą się one tak dobrze łączyć ze względu na wąskie tolerancje i wysokie standardy, jakie stawia LEGO.

Użyte tworzywo sztuczne również może nie być tej samej jakości. Plastik w zestawach innych marek wygląda i wydaje się tańszy niż w prawdziwych klockach LEGO.

Klocki wciąż się rozwijają. Badania kosztują, a firma LEGO stale opracowuje nowe produkty. LEGO wypuszcza średnio ponad 850 zestawów rocznie. Według raportu rocznego firmy z 2020 r. nowe produkty stanowią 55% jej oferty każdego roku. Każdy z tych produktów, zanim trafił na rynek, wymagał badań, testów, a w niektórych przypadkach opracowania specjalistycznych części maszyn. W raporcie czytamy również, że LEGO wydaje ponad 138 mln dolarów rocznie na badania i rozwój.

Firma skupia się nie tylko na opracowywaniu nowych zestawów, ale także na udoskonalaniu samych klocków. Firma LEGO skupiła się na ochronie środowiska po tym, jak uznała, że znaczna część z miliardów klocków LEGO będzie istnieć jeszcze przez setki lat. Od tego czasu firma opracowała klocki wykonane z ekologicznych materiałów, takich jak trzcina cukrowa, klocki z przetworzonych plastikowych butelek i zobowiązała się do pożegnania się z jednorazowymi plastikowymi opakowaniami do 2025 roku.

Firma LEGO zobowiązała się także do zainwestowania w ciągu trzech lat ponad 400 milionów dolarów w inicjatywę "Nauka przez zabawę", redukcję emisji dwutlenku węgla i zastąpienie plastikowych opakowań papierowymi.

Licencjonowanie również zwiększa koszty. Jeśli twoja pasja do budowania rzeczy łączy się z zamiłowaniem do Gwiezdnych wojen lub Harry'ego Pottera, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że w pewnym momencie zetknąłeś się z licencjonowanym zestawem LEGO. Duńska firma zabawkarska nabyła prawa do produkcji zestawów opartych na wielu filmowych i telewizyjnych franczyzach, a prawa te nie są darmowe.

Dokładne kwoty dla każdej umowy licencyjnej będą się różnić, ale prawdopodobnie będą obejmować opłatę stałą i tantiemy od każdego sprzedanego licencjonowanego zestawu. W 2020 roku LEGO wydało około 500 milionów dolarów na "wydatki związane z licencjami i tantiemami". Firma LEGO nie bierze tych kosztów na siebie, lecz przenosi je na konsumentów.

A więc tak to wygląda. Na klocki LEGO składa się bardzo wiele elementów - od materiałów po licencje marek. Producenci zdołali obniżyć cenę, mimo że znacznie zwiększyli różnorodność klocków, pozyskują różnego rodzaju licencje, rozwijają swoją markę i utrzymują standardy jakości. Wygląda na to, że przyczyniają się także do poprawy stanu środowiska naturalnego i życia ludzi znajdujących się w trudnej sytuacji.

Tak, LEGO jest drogie, ale jeśli spojrzeć na to, na co idą pieniądze, to widać, że warto.

Oprogramowanie sklepu internetowego Sellingo.pl